Kort fortalt er Music Mind Games en musikteoretisk undervisningsmetode, der tager afsæt i børns lyst til at lege. Børnene spiller ganske enkelt musikteoretiske færdigheder ind på ”den sjove måde”. Musikteoretiske færdigheder der er uomgængelige, hvis man vil udfolde sig inden for praktisk musikudøvelse.

Music Mind Games blev grundlagt i 1973 af amerikaneren Michiko Yurko.

Music Mind Games metodens 9 musikteoretiske emner:

  • Rytmelæsning
  • Musikalfabetet
  • Musiksymboler
  • Diktat og bladlæsning
  • Nodesystem og noder
  • Rytmematematik
  • Skalaer og tonearter
  • Tempi

 

Music Mind Games i Danmark:

I årerne 2006-2017 blev Music Mind Games-metoden udbredt i Danmark via Inge Brink Nielsen, Gitte Chren og Carsten Viuf.

I 2010 oprettede Gitte Chren, Inge Brink Nielsen og Carsten Viuf kursusvirksomheden Music Mind Games Danmark, som i de efterfølgende år afholdte mere end 100 Music Mind Games kurser rundt omkring i landet samt udlandet såsom Norge, Finland og Afghanistan.

Hvis du har lyst til at vide lidt om historikken omkring Music Mind Games i Danmark, så klik ind på den første hjemmeside, som blev lavet i samarbejde med Aalborg Kulturskole: http://musicmindgames.itide.dk/